FAQ

Welkom op onze FAQ-pagina. Hier vindt u meer informatie over uw leasecontract, het acceptatieproces, de Algemene Voorwaarden, wat te doen bij schade en nog veel meer. Heeft u geen antwoord op uw vraag gevonden? Contacteer ons op het nummer 09 298 01 40 of viasupport@justlease.be.

 

Bekijk de FAQ's

Wat is er standaard opgenomen in mijn leasecontract?

Wij willen dat u zonder zorgen op weg gaat. Daarom regelen wij binnen uw leasecontract heel veel voor u. Dit doen wij vanuit onze uitgangspunten: zekerheid en vrijheid!

Wat is er standaard opgenomen in de leaseprijs?
In de standaard leaseprijs is het volgende opgenomen:

  • rijklaar maken van uw auto;
  • 833 kilometers per maand (tenzij anders overeengekomen op uw contract);
  • omnium en BA verzekering;
  • 24/7 pechhulp in België (uit te breiden naar alle landen zoals vermeld op de groene kaart);
  • vervangend vervoer binnen België (de eerste 24 uur betaalt u zelf);
  • reparatie, onderhoud en vervangen van banden bij slijtage;
  • verhaalsbijstand: juridische hulp als u wilt verhalen op de tegenpartij;
  • afschrijving van de auto en rente;
  • verkeersbelasting;

U kunt ook nog extra’s aan uw leasecontract toevoegen, u betaalt hier dan een extra bedrag per maand voor.

De prijs is inclusief 21% BTW.

Wat houdt het acceptatieproces in?

Ons acceptatieproces bestaat uit een aantal stappen. Zo bepalen wij per persoon of het leasen van een auto mogelijk is. Bij uw leaseaanvraag vragen wij u om uw persoonlijke gegevens en een aantal documenten. Nadat u al uw gegevens heeft aangeleverd, hebben wij één werkdag nodig om uw kredietwaardigheid vast te stellen. Wij kiezen voor deze acceptatiewijze zodat wij zeker weten dat de overeenkomst voor zowel u als voor ons geen probleem is.

1. Controle gegevens 
Als u een aanvraag voor uw auto doet, controleren wij eerst een aantal zaken. Daarom vragen wij u om een aantal gegevens:

  • naam, adresgegevens, e-mail en telefoonnummer;
  • kopie van uw loonfiche;
  • kopie van uw geldig Belgisch rijbewijs;
  • kopie van uw Belgisch ID-kaart of paspoort.

Wij controleren onder andere of u minimaal 23 jaar bent en of uw rijbewijs geldig is.

2. Vaststellen borg 
De hoogte van de borg is geen vast bedrag. Dit komt omdat er meerdere zaken van invloed zijn op de hoogte van uw borg. De borg wordt berekend aan de hand van uw debiteurenrisico en uw specifieke keuzes zoals model van de auto en opties.

Doordat wij deze borg vragen, hoeven wij geen extra kosten voor ons debiteurenrisico in de leaseprijs te verrekenen. Hiermee houden wij onze leaseprijzen extra laag. En dat is gunstig voor u!

3. Bepalen kredietwaardigheid 
Als leasebedrijf dragen wij het risico van de betalingen voor de auto. Wij willen dus graag zekerheid dat onze klanten de betalingen aan ons kunnen blijven voldoen. Wij laten uw kredietwaardigheid controleren door Focum Credit Services.

4. Wel of niet geaccepteerd
Nadat wij de controles hebben uitgevoerd, ontvangt u van ons een e-mail. Hierin geven wij aan of wij een auto aan u kunnen leasen. Als dit het geval is, vindt u in deze e-mail de vervolgstappen om het contract definitief met elkaar aan te kunnen gaan.

Welke gegevens zijn er nodig om mijn kredietwaardigheid vast te stellen?

Als leasebedrijf dragen wij het risico van de betalingen voor de auto. Wij willen dus graag zekerheid dat onze klanten de betalingen aan ons kunnen blijven voldoen. Daarom laten wij de kredietwaardigheid van particulieren controleren door Focum Credit Services.

Voor deze controle hebben wij de volgende gegevens nodig:

  • naam, adresgegevens, e-mail en telefoonnummer;
  • kopie van uw geldig Belgisch rijbewijs;
  • kopie van uw geldig Belgisch ID-kaart of paspoort;
  • kopie van uw loonstrook waaruit blijkt dat u een vast dienstverband heeft

Controle duurt 1 dag
Nadat u al uw gegevens heeft aangeleverd, hebben wij één werkdag nodig om uw kredietwaardigheid vast te stellen. Wij kiezen voor deze acceptatiewijze zodat wij zeker weten dat de overeenkomst voor zowel u als voor ons geen probleem is.

Bevestiging per e-mail
Zodra wij de controles hebben uitgevoerd, ontvangt u van ons een e-mail. Hierin geven wij aan of wij een auto aan u kunnen leasen. Als dit het geval is, ontvangt u gelijk de inloggegevens van uw MyJustlease omgeving. Hier vindt u alle details van uw aanvraag en kunt u uw bestelling afronden.

 

Is er een leeftijdsgrens voor het leasen van een auto?

Ja, wij hebben een leeftijdsgrens voor het leasen van een auto. Bij het afsluiten van een contract moet u minimaal 23 jaar zijn en maximaal 75. Uiteraard moet u in het bezit zijn van een geldig Belgisch rijbewijs.

 

Betaal ik bij Private Lease een aanbetaling of een borg en waarom?

Geen aanbetaling, wel een borg?

Bij Justlease betaalt u geen aanbetaling voor een auto. U betaalt wel een borg. Dit bedrag betaalt u aan Justlease voordat wij uw auto bestellen bij de dealer.

Brengt u aan het einde van het leasecontact de auto in goede staat terug en zoals we afspreken in het contract? Dan ontvangt u uw borg weer terug. Wij vergoeden geen rente over dit bedrag.

Kiest u na afloop van uw contract weer voor een auto van Justlease? 
Dan zetten wij de borg van uw oude contract over naar uw nieuwe contract. Ook dan geldt dat u de borg weer terugkrijgt. U ontvangt de borg nadat u de auto in goede staat en zoals afgesproken in het contract terugbrengt.

Waarom een borg?
Wij vragen een borg om onze leaseprijzen extra laag te houden. Als leasebedrijf dragen wij het risico van de betalingen voor de auto. Wij willen dus graag zekerheid dat onze klanten de betalingen aan ons kunnen blijven voldoen.
Doordat wij deze borg vragen, hoeven wij geen extra kosten voor ons debiteurenrisico in de leaseprijs te verrekenen. Hiermee houden wij onze leaseprijzen extra laag. En dat is gunstig voor u!

 

Hoeveel borg betaal ik en hoe doe ik dat?

De hoogte van de borg is geen vast bedrag. Dit komt omdat er meerdere zaken van invloed zijn op de hoogte van uw borg. De borg wordt berekend aan de hand van uw debiteurenrisico en uw specifieke keuzes zoals model van de auto en opties.

Daarom kunnen wij vooraf geen borgbedrag noemen. Zodra wij de borg hebben vastgesteld, ontvangt u een e-mail met de hoogte van de borg. In deze e-mail leggen wij u exact uit hoe u de borg aan ons kunt betalen.

 

Wat zijn de Algemene Voorwaarden voor het afsluiten van een Private Lease contract?

De huidige Algemene Voorwaarden gelden vanaf 1 februari 2018. U vindt deze voorwaarden op onze website onder het menu ‘downloads’.

Vragen?
Heeft u een vraag, advies of begeleiding nodig? Wij zijn elke werkdag bereikbaar tussen 08:00 en 20:00 uur.

Bel met +32 (0)9 298 01 40, of stuur een e-mail naar support@justlease.be. U ontvangt binnen gemiddeld 2 werkdagen een reactie van ons.

 

Waarom zit er een black-box in de auto?

Een JustBox is een klein kastje dat gegevens van de auto registreert. Bijvoorbeeld hoeveel kilometers u rijdt en in welke periode. De JustBox stuurt deze gegevens automatisch door naar Justlease. Dat is makkelijk voor u, want u hoeft dus geen kilometerstand bij te houden en door te geven. Wij plaatsen deze JustBox in uw auto voordat u deze ophaalt.

De JustBox registreert de volgende gegevens:

Kilometers en periode
De JustBox registreert het aantal kilometers dat u rijdt. Hierdoor hoeft u niet zelf een kilometeradministratie bij te houden. U heeft direct inzicht in het aantal kilometers en u kunt als het nodig is uw kilometerbundel aanpassen. Zo heeft u direct controle over uw kosten. En kunt u eenvoudig uw kilometers declareren.

 

Mag ik zelf kiezen welke dealer de auto levert?

Nee, het is helaas niet mogelijk om de leaseauto via uw dealer te leveren. Wij willen u als klant een scherp maandtarief bieden. Om dit te kunnen doen, maken wij gezamenlijke inkoopafspraken met geselecteerde partijen. Zo profiteren wij van een gezamenlijk inkoopproces en u van een scherper maandtarief.

 

Haal ik de auto zelf op bij de dealer?

Tijdens het bestelproces houden wij u op de hoogte van de verwachte levertijd, zodra de auto klaar staat bij de dealer wordt u hierover geïnformeerd en kan er een afspraak gemaakt worden voor de levering. U haalt de auto dan zelf op bij de dealer.

 

Hoe bestel ik een Private Lease auto bij Justlease?

U bestelt een Private Lease auto in 6 eenvoudige stappen via

1. Kies een model: via de site kiest u uw nieuwe auto;
2. Stel uw auto samen: bijvoorbeeld de kleur, navigatie, trekhaak etc.;
3. Stel leasecontract samen: u bepaalt of u een contract voor 24, 36 of 48 maanden wilt en voor hoeveel kilometers per maand. En welke extra’s u wilt, bijvoorbeeld ‘Afkoop franchise’, all season banden of pechhulp;
4. Download het voorstel: vul uw gegevens in en u ontvangt direct ons voorstel per e-mail;
5. Maak bestelling compleet: bent u tevreden met het voorstel? Via MyJustlease kunt u uw bestelling afronden door de benodigde documenten zoals een kopie van uw rijbewijs aan te leveren en de borg, indien nodig, betaalt. Uw auto wordt direct besteld en daarmee is uw bestelling definitief;
6. Start met rijden in uw auto: binnen het complete leasepakket regelen wij alles. U kunt voor een vast maandelijks tarief zonder zorgen op weg!

 

Ik wil gebruik maken van mijn herroepingsrecht. Hoe gaat dat in zijn werking?

U heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop u de dienst heeft gekocht.

Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk, per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen de overeenkomst te herroepen.

Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken. Gevolgen van de herroeping:

Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug.

Wij betalen u terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. U bent alleen gehouden de eventuele abonnementskosten te betalen voor de dienst tot het moment van ontbinding.

 

Kan ik mijn leasecontract eerder opzeggen?

Opzegvergoeding
Als u het contract na 12 maanden eerder opzegt, betaalt u een opzegvergoeding. Dit wordt berekend over de resterende periode van uw contract en is afhankelijk van de grootte van uw auto. U koopt het contract als het ware af.

Wilt u weten wat de opzegvergoeding voor u is? De opzeggingsvergoeding is: 35% van de resterende leasetermijnen.

1e Rekenvoorbeeld opzegvergoeding
U leaset een auto voor € 200,- per maand voor een periode van 48 maanden.

Na 24 maanden wilt u toch een andere auto of u heeft geen auto meer nodig. De resterende leasetermijnen zijn dan: 48 – 24 = 24 maanden. De opzegvergoeding bedraagt dan: 24 maanden x € 200,- leasetarief x 35 % = € 1.680,-.

2e Rekenvoorbeeld opzegvergoeding
Stel, je wilt de auto na 42 maanden inleveren. De afkoopkosten worden dan: (48 – 42=) 6 maanden x € 200,- leasetarief x 35% = € 420,-.

 

Kan ik mijn contract overzetten naar een vriend/vriendin of familie?

Ja, u kunt uw leasecontract tussentijds overzetten op naam van iemand anders. U betaalt dan eenmalig € 275 voor het overzetten van het contract.

Vindt u dit interessant? U kunt contact opnemen met onze adviseurs via +32 (0)9 298 01 40. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 uur en adviseren u graag over hoe u uw contract overzet naar iemand anders. Of stuur een e-mail naar support@justlease.be. U ontvangt binnen gemiddeld 5 werkdagen een reactie van ons.

 

Kan ik mijn contract tussentijds wijzigen?

Jazeker, u kunt uw contract tussentijds aanpassen. Dit is echter niet altijd kosteloos. Het hangt ervan af welke wijziging u wilt doen.

Aanpassen kilometerbundel
Het kan voorkomen dat u in werkelijkheid toch meer, of minder kilometers rijdt dan u vooraf heeft ingeschat. Daarom kunt u bij ons eenvoudig uw kilometerbundel aanpassen. U doet dit uiterlijk op de 14e van de laatste maand van het lopende kwartaal. Uw nieuwe kilometerbundel gaat dan in vanaf het volgende kwartaal. U kunt dit één keer per kwartaal kosteloos doen.

Tip: kijk regelmatig in uw MyJustlease omgeving. U ziet hier hoeveel kilometers u al heeft gereden en hoeveel kilometers u nog kosteloos kunt rijden. Zo voorkomt u verrassingen!

Overige contractwijzigingen
Voor elke andere contractwijziging betaalt u € 25 euro administratiekosten per wijziging. Bijvoorbeeld als u ‘Pechhulp buitenland’ afsluit of een extra verzekering wilt hebben. Deze wijzigingen geeft u eenvoudig door via MyJustlease.

 

Is private lease inclusief brandstof?

Nee, brandstof is niet bij de leaseprijs inbegrepen. U betaalt de brandkosten aanvullend op de maandelijkse leaseprijs.

 

Zijn de prijzen op de website inclusief BTW?

Ja, alle prijzen op onze website zijn inclusief 21% BTW.

 

Kan ik mijn bestelde auto/bestelling annuleren?

Ja, u kunt een bestelde auto binnen 14 dagen kosteloos annuleren. Deze termijn van 14 dagen gaat in vanaf het ondertekenen van het contract.

Annuleren binnen 14 dagen na ondertekening
Om de auto te annuleren, geeft u aan ons aan dat u dit wilt. U doet dit per brief of per e-mail onder vermelding van uw naam.

Nadat u het contract heeft geannuleerd, gebeurt het volgende:

  • uw verdere betaalplicht aan Justlease vervalt;
  • als u al rijdt met de auto, betaalt u de kosten voor deze periode. Wij bellen u voor het maken van een afspraak om uw auto in te leveren;
  • als u de eerste leasetermijn al heeft betaald, krijgt u het niet gebruikte gedeelte van ons terug. Wij storten dit bedrag binnen 14 dagen op uw bankrekening. Het is ook mogelijk dit bedrag op een ander rekeningnummer te ontvangen. Wij vragen u dit duidelijk in uw annulering aan te geven.

Annuleren na 14 dagen na ondertekening
Annuleert u een in bestelling staande auto na 14 dagen na ondertekening van het contract? Dan brengen wij u administratie- en annuleringskosten in rekening.

 

Hoeveel kilometers mag ik rijden in mijn contract?

Bij het afsluiten van uw leasecontract schat u in hoeveel kilometers u rijdt per maand. Dit is uw kilometerbundel. Uw leasetarief is inclusief deze kilometers.

U kunt kiezen uit de volgende bundels:
833, 1.000, 1.500, 2.000, 2.500 of 3.000 kilometers per maand. Het minimumaantal kilometers per maand is 833.

Voorbeeld 
Stel u kiest een bundel van 1.000 kilometer en een contractduur van 3 jaar. U heeft dan 36 maanden x 1.000 kilometer per maand = 36.000 kilometer vrij te rijden.

Inzicht in aantal kilometers via MyJustlease
Via MyJustlease ziet u eenvoudig hoeveel kilometers u rijdt.

Aanpassen kilometerbundel
Het kan voorkomen dat u in werkelijkheid toch meer, of minder kilometers rijdt dan u vooraf heeft ingeschat. Daarom kunt u bij ons eenvoudig uw kilometerbundel aanpassen via myJustlease. U doet dit uiterlijk op de 14e van de laatste maand van het lopende kwartaal. Uw nieuwe kilometerbundel gaat dan in vanaf het volgende kwartaal. U kunt dit één keer per kwartaal kosteloos doen. Het is dus aan u hoe u de kilometers verdeelt over de looptijd van uw contract. Dat noemen wij nog eens flexibiliteit!

 

Wat zijn de kosten per meer gereden kilometer?

Bij het afsluiten van uw leasecontract heeft u een inschatting gemaakt van het aantal te rijden kilometers per maand. Het kan natuurlijk voorkomen dat u meer kilometers rijdt dan u heeft ingeschat. U betaalt dan een meerprijs per kilometer. Deze kosten verschillen per merk en model van uw auto. U vindt deze meerprijs in uw leasecontract en op onze website. Uiteraard kunt u bij ons uw kilometerbundel aanpassen. U doet dit eenvoudig via MyJustlease.

Bekijk meerprijs in leasecontract
De kosten per meer gereden kilometer vindt u op uw leasecontract.

Bekijk meerprijs op website 
De meerprijs per kilometer staat ook vermeld op de informatiepagina van uw model op onze website. U selecteert uw model. Bij ‘Technische specificaties’ vindt u de meerprijs per kilometer.

Kilometerafrekening
De kilometers die u rijdt, verrekenen wij eenmaal per 12 maanden. Deze kosten worden automatisch afgeschreven van uw rekening.

Inzicht in aantal kilometers via MyJustlease
Via MyJustlease ziet u eenvoudig hoeveel kilometers u rijdt.

Aanpassen kilometerbundel
Het kan voorkomen dat u in werkelijkheid toch meer, of minder kilometers rijdt dan u vooraf heeft ingeschat. Daarom kunt u bij ons eenvoudig uw kilometerbundel aanpassen via MyJustlease. U doet dit uiterlijk op de 14e van de laatste maand van het lopende kwartaal. Uw nieuwe kilometerbundel gaat dan in vanaf het volgende kwartaal. U kunt dit één keer per kwartaal kosteloos doen. Het is dus aan u hoe u de kilometers verdeelt over de looptijd van uw contract. Dat noemen wij nog eens flexibiliteit!

 

Ik rijd meer kilometers per maand. Hoe wordt dit verrekend?

Bij Private Lease sluit u een kilometerbundel per maand af. Dit is het aantal kilometers dat u per maand denkt te gaan rijden. Het aantal kilometers in deze bundel kunt u vrij rijden. U betaalt voor deze kilometers in uw maandelijkse leasetarief. Rijdt u meer kilometers dan u had ingeschat? Dan betaalt u een meerprijs per kilometer die buiten uw bundel valt. Deze extra kilometers worden eenmaal per jaar verrekend.

Kilometerafrekening 1x per jaar
Elke 12 maanden tellen wij uw ingekochte kilometerbundels in de voorgaande periode bij elkaar op. Wij vergelijken dit aantal met het aantal kilometers dat u daadwerkelijk heeft gereden in deze periode. De eventueel meer gereden kilometers rekenen wij met u af. Dit doen wij voor het eerst 12 maanden na aflevering van uw auto.
Bent u bij een volgend afrekenmoment toch binnen het totaalaantal ingekochte kilometers gebleven? Dan krijgt u een eventuele eerdere afrekening weer van ons terug. Zo betaalt u nooit te veel en is het aan u hoe u de kilometers over het contract verdeelt.

 

Kan ik mijn kilometers verhogen of verlagen tijdens mijn contract?

Ja, u kunt uw kilometerbundel verhogen of verlagen tijdens uw contract. Het kan natuurlijk zijn dat u in werkelijkheid toch meer, of minder kilometers rijdt dan u vooraf heeft ingeschat. Daarom kunt u bij ons eenvoudig uw kilometerbundel aanpassen. U doet dit uiterlijk op de 14e van de laatste maand van het lopende kwartaal. Uw nieuwe kilometerbundel gaat dan in vanaf het volgende kwartaal. U kunt dit één keer per kwartaal kosteloos doen.

Het aanpassen  van uw kilometerbundel kunt u gemakkelijk zelf regelen via MyJustlease.

Tip: kijk regelmatig in uw MyJustlease omgeving. U ziet hier hoeveel kilometers u al heeft gereden en hoeveel kilometers u nog kosteloos kunt rijden. Zo voorkomt u verrassingen!

 

Moet ik zelf mijn kilometerstanden doorgeven?

Nee hoor, dat hoeft niet bij ons. Voordat u de auto ophaalt, plaatsen wij een klein kastje in de auto. Wij noemen dit een JustBox. De JustBox registreert het aantal kilometers dat u rijdt en stuurt deze gegevens automatisch door naar Justlease. Hierdoor hoeft u niet zelf een kilometeradministratie bij te houden en door te geven. Dat scheelt u een hoop tijd en gedoe!

Met de JustBox heeft u direct inzicht in het aantal gereden kilometers. Indien nodig, kunt u de kilometerbundel aanpassen via MyJustlease. Zo heeft u direct controle over uw kosten. En kunt u eenvoudig uw kilometers declareren.

 

Wat is de looptijd van het leasecontract?

U kunt bij ons kiezen uit verschillende looptijden voor uw leasecontract: 24, 36, 48 of 60 maanden.

Goed te weten: voordat u het contract tekent, kunt u de looptijd van uw contract nog aanpassen. Zodra u heeft getekend, kunt u de looptijd niet meer aanpassen.

Auto total loss of gestolen?
Tijdens de looptijd van uw contract zijn er twee situaties waarbij uw contract automatisch wordt stopgezet. Dit is als:

  • uw auto total loss is;
  • uw auto wordt gestolen (en niet binnen 30 dagen wordt teruggevonden).

In beide situaties, wordt uw leasecontract automatisch stopgezet. Na ongeveer 2 weken ontvangt u dan de eindfactuur.

Uiteraard willen wij graag dat u snel weer op weg kunt. Als u weer een nieuwe auto wilt leasen, sluit u een nieuw contract af. Omdat u al een bekende klant bent bij ons, blijven de meeste documenten uit uw vorige aanvraag geldig. Wij vragen u alleen om een nieuwe loonstrook. Wij zullen dan opnieuw het financiële risico inschatten. Voor deze controle maken we gebruik van de diensten van Focum Credit Services.

 

Kan ik de looptijd van mijn contract aanpassen?

Voordat u het contract tekent, kunt u de looptijd van uw contract nog aanpassen. Zodra u heeft getekend, kunt u de looptijd niet meer aanpassen.

 

Is een navigatie update inbegrepen in het leasecontract?

Nee, de kosten voor het updaten van uw navigatiesysteem zitten niet in het leasecontract. Wij zorgen er uiteraard voor dat uw navigatiesysteem up-to-date is wanneer u de auto ophaalt. Tijdens de leaseperiode bent u zelf verantwoordelijk voor het updaten van het navigatiesysteem.

 

Mijn leasecontract loopt af. Wat gebeurt er nu?

Als uw leasecontract afloopt, heeft u verschillende keuzes hoe u verder wilt gaan:
1. u sluit een nieuw contract af en levert uw huidige auto in;
2. u stopt met leasen en levert de auto in.

Nieuwe auto uitzoeken
Als u tevreden bent over Private Lease, kunt u een nieuw contract afsluiten. Vanaf 7 maanden voor het aflopen van uw oude contract, kunt u alvast een nieuwe auto bestellen. De nieuwe auto kunt u opnieuw zelf samenstellen.

Uw huidige auto levert u bij ons in. Tijdens de inleverafspraak controleren wij of de auto schoon en compleet is met sleutels, kentekenbewijs en eventuele accessoires. Ook checken wij op niet-gemelde schades die groter zijn dan de acceptabele schades.

Stoppen met leasen
Wij vinden het jammer als u wilt stoppen met leasen. Maar als u stopt, handelen wij dit uiteraard netjes voor u af. Als u stopt met leasen, levert u de auto bij ons in. Tijdens de inleverafspraak controleren wij of de auto schoon en compleet is met sleutels, kentekenbewijs en eventuele accessoires. Ook checken wij op niet-gemelde schades die groter zijn dan de acceptabele schades.

 

Welke schades zijn acceptabel bij het inleveren van mijn lease auto?

De schades die wij acceptabel vinden zijn kleine beschadigingen, ontstaan door normaal gebruik. Bijvoorbeeld slijtage of beschadigingen die gezien de leeftijd en de kilometerstand van uw auto verwacht kunnen worden. Wij volgen hierbij de door Renta (Belgische Federatie van Voertuigen Verhuurders) opgestelde Renta-norm. Op basis hiervan kunt u van tevoren zelf controleren welke schades wij acceptabel vinden. Bij het inleveren van de auto bekijken wij samen de staat van de auto en nemen wij deze schades met u door. Zo heeft u geen verrassingen achteraf.

Niet acceptabele schade
Schade door een aanrijding en alle andere schades vinden wij niet acceptabel. Wij raden u altijd aan deze schades op tijd te aan ons te melden. Als u geen schademelding heeft gedaan, dan berekenen wij deze schade bij inname van uw auto aan u door. Dit zijn dan de werkelijke herstelkosten.

 

Wanneer ontvang ik de eindfactuur?

Wij sturen de eindfactuur ongeveer 2 tot 3 weken nadat u de auto heeft ingeleverd. Met deze factuur verrekenen wij de bedragen die wij nog aan u schuldig zijn of u aan ons.

Wij betalen aan u terug:

  • het borgbedrag*;
  • het leasebedrag dat u vooraf voor de nieuwe maand betaald heeft, maar niet verreden heeft.

U betaalt aan ons:

  • meer gereden kilometers dan uw kilometerbundel;
  • alle schade(s) die wij bij inname constateren.

* Als u een nieuwe auto heeft besteld, zetten wij de borg van uw oude contract over naar uw nieuwe contract. Ook dan geldt dat u de borg weer terugkrijgt. U ontvangt de borg nadat u de auto in goede staat en zoals afgesproken in het contract terugbrengt.

 

Krijg ik vanzelf een bericht als mijn contract (bijna) afloopt?

Ja, u ontvangt automatisch een e-mail van ons als uw contract bijna afloopt. Wij sturen u dit bericht ongeveer 7 maanden voor het einde van uw contract. Zo heeft u in ieder geval genoeg tijd om een nieuwe auto uit te zoeken.

 

Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met een factuur?

Het kan zijn dat u een doorbelasting op uw factuur niet begrijpt. Of het niet eens bent met uw factuur. Wij begrijpen dat u de factuur niet wilt betalen totdat u duidelijkheid heeft over de bedragen op uw factuur. Echter, wij vragen u altijd om direct contact met ons op te nemen voor uitleg. Als u niet betaalt, kan dit leiden tot een ingebrekestelling. En dat willen wij graag voorkomen door u uitleg te geven over uw factuur. Zo kunnen we samen deze situatie oplossen.

Niet betalen kan leiden tot ingebrekestelling
Als u een bedrag niet begrijpt of het niet eens bent met een factuur, vragen wij u altijd direct contact met ons op te nemen. Als u dit niet doet en de factuur niet betaalt, lopen uw openstaande schulden op. Dit kan zelfs leiden tot een ingebrekestelling. Heeft u meerdere ingebrekestellingen? Dan kan het gevolg zijn dat u geen auto meer kunt leasen bij ons. Daarom vragen wij u altijd contact op te nemen met ons als u het niet eens bent met de factuur.

Wij leggen u uiteraard graag uit hoe uw factuur in elkaar zit. En als de factuur niet juist is, zullen wij deze direct herstellen. Op deze manier kunnen we samen de gevolgen van niet betalen voorkomen.

Neem a.u.b. altijd direct contact op
Wij vragen u contact op te nemen via +32 (0)9 298 01 40. Wij zijn elke werkdag bereikbaar tussen 08:00 en 17:30 uur. Of u kunt een e-mail sturen naar support@justlease.be. U ontvangt binnen gemiddeld 5 werkdagen een reactie van ons.

Onze ervaren medewerkers helpen u graag verder.

 

Wat als ik de factuur niet meer kan betalen?

Is er iets gewijzigd in uw financiële situatie en kunt u de maandelijkse kosten niet meer betalen? Dat is erg vervelend. Voor u en voor ons. Wij gaan dan graag met u in overleg hoe we deze situatie met elkaar kunnen oplossen. Daarom vragen wij u om direct contact met ons op te nemen zodra u in deze situatie komt.

 

Waar kan ik banden laten vervangen?

Als het nodig is, worden uw banden uiteraard vervangen tijdens een onderhoudsbeurt. Is het toch nodig tussen twee beurten in? Dan kunt u de banden laten vervangen bij een bandenspecialist: Profile Car & Tyreservice. U kunt contact opnemen met een bandenspecialist bij u in de buurt om een afspraak te maken.

Kosten voor vervangen van banden 
Afhankelijk van de situatie, betaalt u wel of geen kosten voor het vervangen van uw banden.

Als uw banden versleten zijn of nog gerepareerd kunnen worden, betaalt u geen kosten.

Als uw band lek of beschadigd en niet meer te repareren is, moet deze worden vervangen. Wij noemen dit bandschade. De kosten voor een nieuwe band vallen onder uw eigen risico. Wij kijken dan naar het overgebleven profiel op de band. Het niet versleten deel van uw band wordt dan aan u doorbelast.

 

Wat doe ik bij een lekke band?

Wat u moet doen bij een lekke band verschilt per merk/model van de auto. In het auto-instructieboekje leest u wat u doet in dit geval.

Lekke band zelf vervangen
Heeft u een lekke band zelf vervangen voor een thuiskomer of reserveband? Maak dan zo snel mogelijk een afspraak om deze te vervangen voor een nieuwe band, of voor het repareren van uw band. U neemt hiervoor contact op met Profile Car & Tyreservice.

Niet zelf te vervangen?
Is het niet mogelijk de band ter plaatse te vervangen? U kunt dan contact met ons opnemen via +32 (0)9 298 01 40. Dit nummer is 24/7 bereikbaar voor pechhulp. Onze alarmcentrale zorgt ervoor dat er er snel hulp ter plaatse is om u verder te helpen.

Kosten band repareren of vervangen
U kunt de lekke band brengen bij Profile Car & Tyreservice. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Zij beoordelen of de band nog te repareren is of dat de band vervangen moet worden.

Als uw band lek en niet meer te repareren is, moet deze worden vervangen. Wij noemen dit bandschade. De kosten voor een nieuwe band vallen onder uw franchise. Wij kijken dan naar het overgebleven profiel op de band. Het niet versleten deel van uw band wordt dan aan u doorbelast.

 

Wanneer heb ik recht op vervangend vervoer?

Vervangend vervoer in België is bij Justlease standaard onderdeel van uw leasepakket. U hoeft dit niet apart te regelen. Het is immers al vervelend genoeg dat u vervangend vervoer nodig heeft. U kunt gebruikmaken van vervangend vervoer in het geval van schade of onderhoud.

Franchise van 24 uur
Ons vervangend vervoer heeft een franchise van 24 uur. Dit betekent dat bij een reparatie die bijvoorbeeld 48 uur duurt, u de eerste 24 uur zelf betaalt. Na 24 uur worden de kosten door ons vergoed.

Geen franchise met ‘Direct Vervangend Vervoer’
Heeft u de optie ‘Direct Vervangend Vervoer’ genomen? Dan betaalt u geen kosten voor het vervangend vervoer. Ook niet de eerste 24 uur. Een uitstekende keuze als u de kosten voor vervangend vervoer wilt voorkomen. U kunt deze optie ook nog kiezen tijdens uw lopende contract. U doet dit eenvoudig via MyJustlease.

Vervangend vervoer in buitenland
Heeft u de optie ‘Pechhulp buitenland’ genomen? Dan kunt u ook bij schade of onderhoud in het buitenland gebruikmaken van vervangend vervoer. Bij deze optie zijn ook de aanvullende kosten gedekt, zoals het terughalen van uw auto naar België.

Deze buitenlanddekking is niet standaard onderdeel in uw leasecontract. U kunt deze optie ook nog kiezen tijdens uw lopende contract. U doet dit eenvoudig via MyJustlease.

 

Moet ik zelf ook iets aan onderhoud van mijn auto doen?

Ja, wij verwachten dat u zelf kleine zaken onderhoudt aan uw auto. Het gaat hier om kleine onderhoudszaken zoals het bijhouden en bijvullen van de motorolie, ruitensproeier of koelvloeistof. Wij verwachten ook dat u de bandenspanning controleert en goed instelt.

Hoe en hoe vaak u deze zaken het beste doet, leest u in het instructieboekje van uw auto.

 

Heb ik toestemming nodig voor een onderhoudsbeurt of reparatie?

Nee, u heeft geen toestemming nodig voor een onderhoudsbeurt. U kunt rechtstreeks een afspraak maken bij de merkdealer van uw auto, zodra het tijd is voor een onderhoudsbeurt.

 

Waar moet ik zijn voor onderhoud of een eventuele reparatie aan mijn auto?

U kunt rechtstreeks een afspraak maken bij de merkdealer van uw auto, zodra het tijd is voor een onderhoudsbeurt.

Zijn uw banden versleten of heeft u een lekke band vervangen, dan kunt u deze bij de dealer of Profile Car & Tyreservice laten vervangen.

De reparateur zal altijd vooraf toestemming moeten vragen aan Justlease voordat het onderhoud of reparatie uitgevoerd kan worden. Wij verzoeken u dit vooraf te melden bij de reparateur, als u de auto aanbiedt.

 

Wanneer is mijn auto toe aan een onderhoudsbeurt?

Het verschilt per auto wanneer deze toe is aan een onderhoudsbeurt. U vindt de termijnen voor een onderhoudsbeurt in het instructieboekje van uw auto.

 

Welke schades vallen onder de franchise?

U betaalt franchise per losstaande schade. Dus per keer dat u een schade meldt. Op uw leasecontract leest u welke franchise op u van toepassing is.

Schade lager of hoger dan de franchise?
Het kan zijn dat de schade lager is dan uw franchise. In dit geval betaalt u natuurlijk alleen het bedrag van de schade en niet de volledige franchise.

Is de schade hoger dan uw franchise? Dan betaalt u het volledige franchise bedrag.

Schade deels te verhalen
Soms kan de verzekeraar maar een deel van de schade verhalen op de tegenpartij. Stel dat de verzekeraar maar de helft van de schade kan verhalen op de tegenpartij. U betaalt dan ook maar de helft van de franchise.

Niet verhaalbare schade
Een niet verhaalbare schade is een schade waarbij de tegenpartij niet aansprakelijk is. Of waar de tegenpartij niet bekend is. Uw franchise is dan van toepassing.

Schuldige nog niet duidelijk
Het kan natuurlijk zijn dat de schuldige van uw schade niet direct is aan te wijzen. In dit geval brengen wij de franchise pas in rekening wanneer de verzekeraar heeft bepaald wie de schuldige partij is.

Goed om te weten: levert u de auto in en is de schade nog niet afgehandeld? Dan brengen wij u wel de franchise in rekening. Uiteraard ontvangt u dit weer terug zodra de schade alsnog is verhaald op de tegenpartij.

Wilt u uw franchise verlagen of afkopen?
Voor een klein bedrag per maand verlaagt u uw franchise of koopt u uw franchise volledig af. U doet dit eenvoudig via MyJustlease. U ziet hier ook hoeveel het verlagen of het afkopen van uw franchise kost voor uw merk en model auto.

 

Hoe hoog is mijn franchise bij schade?

De hoogte van uw franchise is afhankelijk van uw keuze om dit wel of niet te verlagen of zelfs af te kopen. Wij leggen u graag uit hoe dit zit.

Niet verhaalbare schade
Een niet verhaalbare schade is een schade waarvoor de tegenpartij niet aansprakelijk is. Of waar de tegenpartij niet bekend is. Uw franchise is dan van toepassing.

Standaardhoogte franchise 
Normaal gesproken is uw franchise € 300,- per schadegeval. Tenzij u de franchise heeft verlaagd naar € 150,-. Dit noemen wij ‘Verlaging franchise”. Of als u uw franchise heeft afgekocht naar € 0,-. Dit noemen wij ‘Afkoop franchise’.

Schade lager of hoger dan de franchise? 
U betaalt franchise per losstaande schade. Het kan zijn dat de schade lager is dan uw franchise. In dit geval betaalt u natuurlijk alleen het bedrag van de schade en niet de volledige franchise.

Is de schade hoger dan uw franchise? Dan betaalt u het volledige franchise bedrag.

Op uw leasecontract leest u welke franchise op u van toepassing is.

Franchise in geval een de bestuurder ten tijde van het ongeval < 23 jaar? 

Indien de bestuurder die het ongeval heeft veroorzaakt jonger is als 23 jaar, dan is er een verhoogde franchise van toepassing.  We zullen dan de contractueel overeengekomen franchise met € 300,- verhogen.

Wilt u de franchise verlagen of afkopen?
Voor een klein bedrag per maand verlaagt u uw franchise of koopt u uw franchise volledig af. U doet dit eenvoudig via MyJustlease. U ziet hier ook hoeveel het verlagen of het afkopen van uw franchise kost voor uw merk en model auto.

 

Hoe hoog is mijn franchise bij een ruitschade?

Hoe hoog uw franchise is bij een ruitschade hangt af van een aantal zaken. Wij leggen u graag uit hoe dit zit.

Reparatie voorruit is gratis
Als uw voorruit hersteld kan worden, brengen wij geen herstelkosten in rekening. Bijvoorbeeld als u een sterretje in uw voorruit laat repareren. Uw franchise wordt in dit geval dus niet aangesproken. Een reparatie van de voorruit kunt u laten uitvoeren door Carglass.

Vervanging voorruit
Het kan zijn dat uw voorruit vervangen moet worden. Als u de voorruit laat vervangen door Carglass, berekenen wij geen franchise.
Laat u de voorruit door een ander bedrijf vervangen? Uw contractuele franchise per schade geldt in dit geval.

Schade aan overige ruiten
Heeft u schade aan een van de overige ruiten van uw leaseauto? Ook in dit geval geldt het normale contractuele franchise per schade.

Op uw leasecontract leest u welke franchise op u van toepassing is.

 

Mogen andere mensen in mijn leaseauto rijden?

Ja, dat mag zeker. Iedereen die een geldig Belgisch rijbewijs heeft, mag rijden in uw auto. Echter blijft u de verantwoordelijkheid dragen. Dit betekent onder andere dat het risico van eventuele schade voor u is. De kosten voor het repareren van de schade vallen onder uw franchise.

Let op: Indien de bestuurder die een ongeval heeft veroorzaakt jonger is als 23 jaar, dan is er een verhoogde franchise van toepassing.  We zullen dan de contractueel overeengekomen franchise met € 300 verhogen.

 

Wat moet ik doen in geval van een schade?

Het is vervelend als u schade heeft. Zeker als u hierdoor niet meer kunt rijden. Wij helpen u graag dit zo snel mogelijk op te lossen.

U kunt de schade eenvoudig melden via onze makelaar (Van Dessel) op +32 (0)3 420 06 92. Of e-mail uw schade naar werner.bergs@vandessel.be onder vermelding van uw kenteken.

Benodigde gegevens
Om de schademelding snel af te kunnen handelen, vragen wij u altijd om de volgende gegevens:

  • kenteken van de auto;
  • wanneer is het gebeurd;
  • wat is er gebeurd;
  • waar zit de schade aan de auto;
  • is er een tegenpartij bij betrokken;
  • is er een schadeformulier ingevuld;
  • voor- en achterzijde van het schadeformulier;
  • eventuele foto’s die u heeft gemaakt van de schade.

Schadeformulier nodig?
Is er sprake van een tweezijdige schade, dus met een tegenpartij? U vult dan altijd een schadeformulier in.

Is er sprake van een eenzijdige schade, dus zonder tegenpartij? Dan hoeft u geen schadeaangifteformulier in te vullen. Tenzij dit wordt gevraagd door Justlease. Dit is afhankelijk van de situatie en het tijdstip waarop de schade is ontstaan.

Schade laten repareren
Nadat u de schade heeft gemeld, maakt u een afspraak om uw auto te laten repareren. Het is niet mogelijk om uw auto bij de merkdealer te laten herstellen. Wij werken alleen samen met door ons erkende schadeherstelbedrijven. Tijdens de melding zullen we in overleg met u bepalen met welk schadeherstelbedrijf u de afspraak kunt maken.

Vervangend vervoer
Vervangend vervoer in België is standaard onderdeel van uw leasepakket. U krijgt dus vervangend vervoer in het geval van schade of onderhoud.

Ons vervangend vervoer heeft een franchise van 24 uur. Dit betekent dat bij een reparatie die bijvoorbeeld 48 uur duurt, u de eerste 24 uur zelf betaalt. Na 24 uur worden de kosten door ons vergoed.

Geen franchise bij ‘Direct Vervangend Vervoer’ 
Heeft u de optie ‘Direct Vervangend Vervoer’ genomen? Dan betaalt u geen kosten voor het vervangend vervoer. Ook niet de eerste 24 uur. Een uitstekende keuze om onvoorziene kosten te voorkomen. U kunt deze optie ook nog kiezen tijdens uw lopende contract.

 

Wat moet ik doen als mijn auto is gestolen?

Als uw auto is gestolen, is het van belang dat u dit zo snel mogelijk meldt. Bij Justlease én bij de politie. Uiteraard krijgt u een vervangende auto. U kunt zo in ieder geval weer snel op weg!

Melden bij Justlease
Neem direct contact op met Justlease via +32 (0)9 298 01 40. Wij zijn 24/7 bereikbaar. Onze ervaren medewerker helpt u graag verder.

Aangifte bij politie 
Doe ook direct aangifte bij de politie.

Vervangende auto 
Uiteraard kunt u gebruikmaken van een vervangende auto. U kunt maximaal 30 dagen lang in deze vervangende auto rijden. Wij rekenen dan vanaf de dag dat uw auto gestolen is gemeld of tot het moment dat uw auto wordt teruggevonden. Wordt uw auto niet binnen 30 dagen teruggevonden? Dan geven wij uw auto definitief als gestolen op.

De eerste 24 uur betaalt u altijd zelf, tenzij u de optie ‘Direct Vervangend Vervoer’ heeft genomen. Na deze 24 uur betaalt Justlease de kosten van de vervangende auto.

Auto langer dan 30 dagen vermist? 
Als uw auto langer dan 30 dagen is vermist na het melden, dan geven wij de auto definitief als gestolen op. Uw leasecontract wordt dan automatisch stopgezet vanaf de datum van de diefstal.

Wilt u een nieuwe auto bestellen? U kunt contact opnemen met ons om de mogelijkheden te bespreken voor een tijdelijke auto. Omdat u al een bekende klant bent bij ons, blijven de meeste documenten uit uw vorige aanvraag geldig. Wij vragen u alleen om een nieuwe loonfiche. Wij zullen dan opnieuw het financiële risico inschatten. Voor deze controle maken we gebruik van de diensten van Focum Credit Services.

 

Wat is een total loss schade?

Als u ernstige schade heeft aan uw auto, kan het zijn dat deze total loss wordt verklaard. Dit gebeurt als uw auto niet meer gerepareerd kan worden. Of als de kosten hoger zijn dan de waarde van de auto. Een schade-expert of de leasemaatschappij kan uw auto total loss verklaren.

Als dit het geval is, zal uw leasecontract door Justlease per de schade datum worden beëindigd.